Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Το παραμύθι στην Εκπαίδευση-ανοιχτή διαδικτυακή διάλεξη



Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης-Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας με το Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας 
διοργανώνουν ανοιχτή διαδικτυακή διάλεξη με θέμα:

"Το Παραμύθι στην Εκπαίδευση" 

με ομιλητή τον Ευάγγελο Αυδίκο 
Ομότιμο Καθηγητή Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

την Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021 
και ώρα 12.00 το μεσημέρι



Επιστημονική επιμέλεια: 

Νάντια Μαχά-Μπιζούρη

Επίκουρη Καθηγήτρια Λαογραφίας 

Προλογίζει 

ο Δ/ντής του Εργαστηρίου Λαογραφίας & Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τ.ΙΕ 
Καθηγητής Μ. Γ. Βαρβούνης



Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ακολουθήσουν την εκδήλωση στον παρακάτω σύνδεσμο αντιγράφοντας και επικολλώντας στο Google:

https://teams.microsoft.com/1/meetup-join/19%3A002fe6bfddcc493abc5fcde2b502c57c%40thread.tacv2/1613649124494?context=%7B22Tid%22%3A%228035113d-c2cd-41bd-b069-0815370690c7%22%2C%22Oid%22%3A%22ec7ccb0e-dbc0-4404-846f-4736b669301d%22%7D

.........................

Βιβλία του Ευάγγελου Αυδίκου για το παραμύθι

1. Μια φορά κι έναν καιρό...αλλά...μπορεί να γίνει και τώρα-

Η εκπαίδευση ως χώρος διαμόρφωσης των παραμυθάδων
Εκδ. Ελληνικά Γράμματα 1994

.......................

2. Το λαϊκό παραμύθι. Θεωρητικές προσεγγίσεις
Εκδ. ΟΔΥΣΣΕΑΣ 1998

...........................

3. Από τα παραμύθια στα κόμικς- Πρακτικά Συνεδρίου
Εκ. ΟΔΥΣΣΕΑΣ 1998

Αναρτήθηκε από Δημήτρης Β. Προύσαλη

"Ο λιθοξόος", ένας Ιαπωνικός μύθος



Κάποτε σε μια μικρή πόλη ζούσε ένας λιθοξόος, ο οποίος κάθε μέρα πήγαινε σε έναν υπέροχο βράχο, στην πλευρά ενός μεγάλου βουνού και έκοβε κομμάτια μάρμαρο για ταφόπλακες ή για σπίτια. Αγαπούσε την δουλειά του και γνώριζε όλα τα πετρώματα και τα είδη τους και ήξερε κάθε πέτρα που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί. Ήταν προσεκτικός και είχε πολλούς πελάτες. Παρ’ όλο που η δουλειά του ήταν κουραστική ήταν αρκετά χαρούμενος και ικανοποιημένος.
Στο βουνό που δούλευε, καθώς λέγανε οι ντόπιοι ζούσε ένα πνεύμα που βοηθούσε τους ανθρώπους. Ωστόσο, ο λιθοξόος δεν είχε δει ποτέ τέτοιο πνεύμα, και δεν τους πίστευε.
Μια μέρα ο λιθοξόος πήγε ένα κομμάτι μάρμαρο στο σπίτι ενός πλούσιου άνδρα. Το σπίτι ήταν υπέροχα φτιαγμένο και διακοσμημένο αλλά εκείνο που τον εντυπωσίασε ήταν η κρεβατοκάμαρες του σπιτιού, με τα τεράστια κρεβάτια και τις μεταξωτές κουρτίνες που ούτε καν είχε ονειρευτεί. Την άλλη μέρα όταν πήγε στο βουνό να κόψει ένα καινούργιο μάρμαρο, η δουλειά του, του φάνηκε σκληρή και κακοπληρωμένη και είπε στον εαυτό του: " Ω, αν μπορούσα να ήμουν ένας τόσο πλούσιος! Να μπορούσα να κοιμηθώ σε ένα κρεβάτι με μεταξωτές κουρτίνες και χρυσές φούντες! Πόσο χαρούμενος θα ήμουν! "
Στην στιγμή, μια φωνή του απάντησε: "Η επιθυμία σου εισακούστηκε. Είσαι πλούσιος!"
Ο λιθοξόος κοίταξε γύρω, αλλά δεν είδε κανένα και δεν έδωσε μεγαλύτερη σημασία στο θέμα. Επειδή όμως δεν ήθελε να δουλέψει άλλο πήρε τα εργαλεία του και γύρισε στο σπίτι του. Όμως όταν έφτασε μπροστά στο σπίτι του σταμάτησε θαμπωμένος. Αντί για την ξύλινη καλύβα του στην θέση της βρήκε ένα αρχοντικό παλάτι. Μέσα υπήρχαν υπέροχα έπιπλα, και το πιο υπέροχο από όλα ήταν το κρεβάτι, πολύ πιο όμορφο από αυτό που είχε ζηλέψει. Έτσι άρχισε την νέα του ζωή ως πλούσιος.
Σιγά σιγά καλοκαίριαζε και η ζέστη δυνάμωνε. Ένα πρωί που η ζέστη ήταν τόσο μεγάλη που ο λιθοξόος δεν μπορούσε να δουλέψει άλλο, σκέφτηκε να γυρίσει στο σπίτι του. Δεν είχε σταματήσει να δουλεύει αλλά επειδή ήταν πλέον πλούσιος , δούλευε μόνο λίγες ώρες κάθε μέρα. Ενώ μάζευε τα εργαλεία του, είδε στον κοντινό δρόμο να περνά μια μικρή άμαξα, στολισμένη με χρυσά και κόκκινα υφάσματα και μικρά φαναράκι. Από πίσω ακολουθούσαν υπηρέτες ντυμένους με μπλε και ασημί στολές. Στην άμαξα ήταν ένας πρίγκιπας, και πάνω από το κεφάλι του κρατούσε μια ολόχρυση ομπρέλα για να τον προστατεύσει από τις ακτίνες του ήλιου.
«Ω, αν ήμουν μόνο πρίγκιπας!» Είπε ο λιθοξόος στον εαυτό του, «Ω, αν ήμουν μόνο πρίγκιπας, και μπορούσα να πάω με μια τέτοια άμαξα στο σπίτι μου και να κρατάω μια τέτοια χρυσή ομπρέλα! Δεν θα χρειαζόταν να πηγαίνω με τα πόδια. Ω, πόσο χαρούμενος θα ήμουν! "
:"Η επιθυμία σου εισακούστηκε. Είσαι πρίγκηπας!" αντήχησαν τα δέντρα.
Και ήταν ένας πρίγκιπας. Μπροστά από την χρυσοποίκιλτη άμαξά του πήγαινε μια παρέα ανδρών και πίσω της έξι υπηρέτες ντυμένοι με κόκκινες και χρυσαφί στολές. Ένας από αυτούς του έδωσε μια υπέροχη , ολόχρυση ομπρέλα, την πολυπόθητη! Είχε ότι ήθελε η καρδιά του και ήταν δική του. Χαρούμενος ανέβηκε στην άμαξα.
Μέχρι να φτάσει όμως σπίτι του, παρά την ομπρέλα το πρόσωπό του είχε καεί από τον ήλιο. Την άλλη μέρα που πήγε πάλι να δουλέψει το πρόσωπό του κάηκε πιο πολύ παρ’ όλο που ένας υπηρέτης κράταγε πάνω από το κεφάλι του την ομπρέλα όσο δούλευε. 
Ο λιθοξόος θύμωσε και φώναξε: «Ο ήλιος είναι πιο δυνατός από εμένα, ω, αν ήμουν ο ήλιος! Πόσο ευτυχισμένος θα ήμουν»
"Η επιθυμία σου εισακούστηκε. Ο ήλιος θα είσαι." Ψιθύρισαν οι πεταλούδες. 
Και ο λιθοξόος έγινε ο ήλιος ! Α τι ωραία που ήταν! Ένιωθε περήφανος για τη δύναμή του. Έριξε τις ακτίνες του πάνω στη γη και γύρω στον ουρανό. Έκαψε το γρασίδι στα χωράφια και καψάλισε τα πρόσωπα των πριγκίπων , των αρχόντων των φτωχών. Αλλά η δυσαρέσκεια για άλλη μια φορά γέμισε την ψυχή του, και όταν ένα σύννεφο κάλυψε το πρόσωπό του, και έκρυψε τη γη από αυτόν, φώναξε με δυνατή φωνή: "Το σύννεφο κρατά αιχμάλωτες τις ακτίνες μου, και είναι πιο δυνατό από εμένα! Ω, ότι ήμουν σύννεφο θα ήμουν ισχυρότερος από οποιοδήποτε άλλο! "
Τότε το αεράκι απάντησε με λεπτή φωνούλα: ": "Η επιθυμία σου εισακούστηκε. Είσαι ένα σύννεφο!"
Και έγινε ένα σύννεφο . Τι καλά που ένοιωθε! Ήταν ανάμεσα στον ήλιο και τη γη. Έκρυβε τις ακτίνες του ήλιου ή τις άφηνε να περνάνε όποτε ήθελε! Άλλοτε έριχνε βροχή άλλοτε όχι άλλοτε γινόταν λευκό σαν βαμβάκι και άλλοτε γκρίζο και σκοτεινό. Στη χαρά του κράτησε τις ακτίνες του ήλιου και έριξε ψιλή βροχούλα. Η γη έγινε πράσινη και άνθησαν τα άνθη. Αλλά σε λίγο βαρέθηκε. Έριξε δυνατή βροχή μέχρι που τα ποτάμια να ξεχειλίσουν και οι καλλιέργειες ρυζιού να γεμίσουν στο νερό. Αυτό άρεσε στους κατοίκους που τον παρακαλούσαν να τους στείλει κι άλλη βροχή. Και έριξε δυνατή βροχή, καταιγίδα. Οι πόλεις και τα χωριά καταστράφηκαν από τη δύναμη της βροχής. Δεν έμεινε τίποτε στην γη. Μόνο ο μεγάλος βράχος στην πλαγιά του βουνού εκεί που συνήθιζε να δουλεύει. Έκπληκτος Αναρωτήθηκε "Είναι λοιπόν ο βράχος πιο δυνατός από εμένα; Ω, ας γινόταν να ήμουν ο βράχος!"
Και το πνεύμα απάντησε: : "Η επιθυμία σου εισακούστηκε. Βράχος θα είσαι!"
Και έγινε βράχος δοξασμένος και πασίγνωστος για δύναμή του. Με υπερηφάνεια στάθηκε στην μέση τους κάμπου. Ούτε η θερμότητα του ήλιου ούτε η δύναμη της βροχής θα μπορούσε να τον κινήσει. "Αυτό είναι το καλύτερο από όλα!" Είπε στον εαυτό του. 
Μια μέρα, ενώ απολάμβανε την ηρεμία του κάμπου άκουσε έναν θόρυβο στα πόδια του. Έναν γνώριμο θόρυβο. Όταν κοίταξε προς τα κάτω για να δει τι είναι, είδε έναν νεαρό λιθοξόο να δουλεύει. Ένα αίσθημα τρόμου διαπέρασε το κορμί του. Ξαφνικά ένα μεγάλο κομμάτι του έσπασε και έπεσε στο έδαφος. 
Τότε φώναξε με οργή: «Ένα απλό παιδί , ένας λιθοξόος είναι πιο δυνατός από ένα βράχο; Αχ να μπορούσα να ήμουν λιθοξόος!»

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην κύρια
Mak Phaedrus και στην ομάδα της Ιαπωνικής Βεντάλιας που μου επέτρεψαν την αναδημοσίευση του!!

Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ”



Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ζωγραφικής«Ελληνικά Αγριολούλουδα»

στη μνήμη της Νίκης Γουλανδρή
Λήγει 14 Μαίου 2021!

ΗΧΗΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Ακούστε την περιεκτική ενημερωτική συνέντευξη της Λίλυς Ιακωβίδου – Αλευρά στον Ραδιοφωνικό Σταθμό του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, Πρακτορείο 104,9 FM, σχετικά με τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ζωγραφικής «Ελληνικά Αγριολούλουδα» εδώ:

Αποκλειστικός Φορέας Διοργάνωσης: Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας (ΜΓΦΙ) 

Διεύθυνση Φορέα: Λεβίδου 13 Κηφισιά, 14562 

Στοιχεία Υπευθύνου Επικοινωνίας  

Λίλυ Ιακωβίδου – Αλευρά  
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Τμήματος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του ΜΓΦΙ
edumgfi@gnhm.gr 210-8082510

Περιγραφή: 

Ο Διαγωνισμός Ζωγραφικής με τίτλο «Ελληνικά Αγριολούλουδα» του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας έχει ως σκοπό οι μαθητές / μαθήτριες να γνωρίσουν τα αγριολούλουδα της χώρας μας, με ιδιαίτερους στόχους: 

να εντοπίσουν τα αγριολούλουδα της περιοχής που ζουν 
να παρατηρήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους 
να εξοικειωθούν και να παρακολουθήσουν τις αλλαγές στην χλωρίδα, ανάλογα με την εποχή του χρόνου 
να ανακαλύψουν τη βιοποικιλότητα των Ελληνικών αγριολούλουδων 
 Μέσα στο πλαίσιο του σχολικού ωραρίου, σε ώρα μαθήματος Εικαστικών, οι μαθητές / μαθήτριες που επιθυμούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό, καλούνται να ζωγραφίσουν ένα ελληνικό αγριολούλουδο που παρατήρησαν: 

στη φύση, 
είτε στο διαδίκτυο
είτε σε κάποιο βιβλίο και εμπνεύστηκαν απ’ αυτό.
Ο Εκπαιδευτικός, ανάλογα με την τάξη που διδάσκει, μπορεί να δημιουργήσει έναυσμα στους μικρούς καλλιτέχνες, μέσα από κεφάλαια σχετικά με την Ελληνική χλωρίδα, στα μαθήματα Μελέτης Περιβάλλοντος (για Α’ – Δ’ Δημοτικού) και Γεωγραφίας (για Ε’ & Στ’ Δημοτικού).  

Έτσι, δεν επιβαρύνεται η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, αλλά αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στο Πρόγραμμα Σπουδών της κάθε τάξης. 

Ηλικιακή ομάδα μαθητών/-τριών στην οποία απευθύνεται: 

Α- Β Δημοτικού, Γ – Δ Δημοτικού και Ε – Στ Δημοτικού. (Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί για 3 διαφορετικά ηλικιακά επίπεδα).

Οδηγίες ως προς τη διαδικασία διεξαγωγής του διαγωνισμού:

Χρόνος υποβολής αιτήσεων / έργων: 15 Δεκεμβρίου 2020 – 14 Mαίου 2021
Ο κάθε μαθητής / μαθήτρια μπορεί να λάβει μέρος με ένα μόνον έργο, το οποίο θα έχει ως τίτλο το κοινό όνομα του αγριολούλουδου.  
Το Ελληνικό αγριολούλουδο μπορεί να ζωγραφιστεί μόνο του, ή στο φυσικό του περιβάλλον σε χαρτί ή τελάρο διαστάσεων Α4.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε υλικό για ζωγραφική (ξύλινα χρώματα, μαρκαδόροι, νερομπογιές, κερομπογιές, κλπ,). Το έργο όμως θα είναι ζωγραφισμένο και δεν θα αποτελεί σύνθεση κολλάζ.
Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους, μέσω της συνημμένης υπεύθυνης δήλωσης.Ο κάθε μαθητής / η κάθε μαθήτρια μαζί με το έργο του / της θα έχει σημειωμένο: 
Το όνομά του / της 
Την τάξη του/ της (Α – Στ) και τμήμα του / της (1, 2 κλπ) 
Τα στοιχεία του σχολείου του / της (όνομα, διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση και τηλέφωνο επικοινωνίας) 
Τρόπος υποβολής συμμετοχών 

Για την ΕΙΔΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΓΩΝ, που ανοίγει την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020 πατήστε ΕΔΩ:
Τα έργα πρέπει να είναι σε αρχείο jpg μέχρι 2ΜΒ. 

Ο φορέας διοργάνωσης (ΜΓΦΙ) αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και δηλώνει ότι θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. 

 Προτείνεται από το ΜΓΦΙ η διεξαγωγή του διαγωνισμού ή η προετοιμασία των μαθητών/-τριών για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό να πραγματοποιηθεί εντός του ωρολογίου προγράμματος. 

Μέλη της οργανωτικής επιτροπής διοργάνωσης του διαγωνισμού  

Λίλυ Ιακωβίδου – Αλευρά Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Τμήματος ΜΓΦΙ 
Διονύσης Μέρμυγκας Υπεύθυνος Βοτανικού Τμήματος ΜΓΦΙ 
Λάμπης Θεοδωρόπουλος, Υπεύθυνος Καλλιτεχνικού Τμήματος ΜΓΦΙ 
Βάσω Κούσουλα, Επιμελήτρια Βιβλίων Νίκης Γουλανδρή 
Διαδικασία αξιολόγησης:  

Τα έργα θα κριθούν από την κριτική επιτροπή για τρία διαφορετικά ηλικιακά επίπεδα: Α& Β Δημοτικού, Γ &Δ Δημοτικού, Ε –&Στ Δημοτικού 

Σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης των έργων

Αλέκος Φασιανός
Μιρείγ Μπέσση, Εικαστικός, Μέλος Καλλιτεχνικού Τμήματος ΜΓΦΙ 1974 – 2019
Τζένη Αντωνοπούλου, Εικαστικός  
Δήμητρα Λαμπρέτσα, Εικαστικός, Εκπαιδευτικός ΥπΠΕΘ 
 

 Ο αριθμός των βραβείων που θα δοθούν: τέσσερα ανά ηλικιακό επίπεδο 

Η πραγματοποίηση της τελετής απονομής βραβείων θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη των μέτρων λόγω του Covid-19. Ο αρχικός προγραμματισμός είναι για τις 5 Ιουνίου 2021 , Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. 

  

Το είδος των βραβείων: 

Ο πρώτος νικητής από κάθε ηλικιακό επίπεδο θα λάβει: 

Ένα βιβλίο με τίτλο Ελληνικά αγριολούλουδα, της Νίκης Γουλανδρή 
Μία πορσελάνινη κούπα με βοτανική ζωγραφική της Νίκης Γουλανδρή 
Μία κάρτα ελεύθερης εισόδου στο ΜΓΦΙ, μέχρι να συμπληρώσει το 18ο έτος ηλικίας του 
Ο δεύτερος, τρίτος και τέταρτος νικητής από κάθε ηλικιακό επίπεδο θα λάβουν ο καθένας: 

Μία πορσελάνινη κούπα με βοτανική ζωγραφική της Νίκης Γουλανδρή 
Μία κάρτα ελεύθερης εισόδου στο ΜΓΦΙ μέχρι να συμπληρώσουν το 18ο έτος ηλικίας τους 
 

Προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησής του με τη χρήση έντυπου αξιολόγησης, το οποίο θα συμπληρώνεται από τους/τις εκπαιδευτικούς, το οποίο αναμένεται στο ΜΓΦΙ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στη διεύθυνση edumgfi@gnhm.gr, έως τις 15 Ιουνίου 2021. 

 Επιπροσθέτως, σε σχέση με τα πνευματικά δικαιώματα, εφόσον το ΜΓΦΙ που προκηρύσσει τον διαγωνισμό, προτίθεται να δημοσιεύσει έργα των μαθητών/-τριών: 

Διευκρινίζεται ότι: 

θα δημοσιευτούν μόνον τα διακριθέντα έργα των μαθητών/-τριών,  δε θα προκύψουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό (ΜΓΦΙ) από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.)  
η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, θα ζητείται Υπεύθυνη Δήλωση από τον/την ασκούντα/ασκούσα την επιμέλεια του μαθητή ή της μαθήτριας ότι δέχεται να δημοσιευτεί το έργο του μαθητή ή της μαθήτριας σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης. 
Σημειώνεται ότι, όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον Ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.

" Φεγγαράκι μου... λυπημένο" της Γεωργίας Ηλίου

" Μία ιστορία διαφορετική, που αφορά τη δημιουργία του σύμπαντος: το Φεγγάρι και τον Ήλιο και τη σπουδαία επιρροή που έχουν στη Γη μας....